میوه باکس
فروشگاه اینترنتی میوه خرد شده

بروزرسانی شده در تاریخ ۱۸ اسفند

برای شب یلدا چه برنامه هایی داشته باشیم؟

بهترین برنامه برای شب یلدا چیست؟ - میوه باکس

با نزدیک شدن به اواخر پاییز صدا و زمزمه دلنشین یلدا به گوش می رسد. همه ی مردم در تکاپوی بلندترین شب سال هستند و از اصلی ترین سوال آنها این است که “برای شب یلدا چه برنامه هایی داشته باشیم؟”

مراسم شب یلدا یکی از رسومات اصلی نیاکان ما به حساب می آید. اجداد ما با آذین و نورانی کردن خانه هایشان، به استقبال دختری با گیسوان مشکی، به نام یلدا می رفتند و بساط شادمانی را در خانه هایشان فراهم می آوردند. آنها لحظه به لحظه این شب را در سردی هوا، با گرمی وجود و محبتشان، برای در کنار هم زیستن و شاد بودن مغتنم می شمردند.

یلدا تنها یک سنت و آیین نیست بلکه میراثی است ارزشمند از نیاکان ما و کماکان این نکته را برای ما یادآور می شود که حتی سردترین شب سال هم گرم می شود و ما می توانیم در کنار یکدیگر از پس مشکلات بر بیاییم؛ همچنین تاکید بر این دارد که از تک تک دقایق زندگی برای شاد زیستن در کنار هم، استفاده کنیم. همچنین این شب بیان گر روشنی و امید در تمدن کهن ما است که در خود پیام های فراوانی نهفته دارد.

اصولا در برنامه های شب یلدا و میلاد مهر (نام دیگر یلدا) در سفره خود از انار، هندوانه، انواع خشکبار، انواع شیرینی و دیگر میوه های زمستانه استفاده می کنیم.

حافظ خوانی و شاهنامه خوانی و برنامه های شب یلدا

از دیگر برنامه های شب یلدا که از گذشته به جا مانده، می توان به حافظ خوانی اشاره کرد. رسم بر این است که بزرگ خانواده با خواندن “ای حافظ شیرازی، تو محرم هر رازی، بر ما نظری انداز، قسم به قرآن مجیدی که در سینه داری”، تفالی بر حافظ بزند و با ذوقی شاعرانه آن را برای اعضای خانواده بخواند. شاهنامه خوانی هم در فرهنگ یلدا جایگاه ویژه ای دارد و افراد با بیانی قرا، نقاله خوانی می کنند.

همانطور که می دانیم به مرور زمان مراسمات و برنامه های شب یلدا شکلی تجملاتی تر به خود گرفته است و همه سعی بر این دارند تا از پک شب یلدا که مملو از تزیینات و رنگ های شاد است، بهره ببرند. همچنین امروزه برای نو عروسان از پک هدیه شب یلدا و پک ویژه شب یلدا استفاده می کنند که در ادامه مفصل با آنها آشنا خواهیم شد.

حافظ خوانی و شاهنامه خوانی و برنامه های شب یلدا

تزیین پک ویژه شب یلدا

تهیه پک ویژه شب یلدا که متشکل از پک پذیرایی شب یلدا و پک هدیه شب یلدا است، بسیار ساده است به شرط آن که به چند نکته ساده دقت و توجه داشته باشیم.

پک پذیرایی شب یلدا شامل میوه، خشکبار و شیرینی های خاص بوم و منطقه زندگی ما است که جنبه نمادین و جنبه برکت و رزق و روزی را به همراه دارد.

میوه شب یلدا

از دیگر برنامه های شب یلدا، این است که از خوردن میوه های خردشده نوبرانه و رنگارنگ زمستانه لذت ببریم. اجداد ما که به شب چله دلبستگی داشتند، رنگ قرمز را که برای آنها نماد نور خورشید بود، گرامی می داشتند. بدین صورت که از سنجد و سیب سرخ هم در کنار انار و هندوانه سرخ بهره می بردند.

هندوانه و انار که از اصلی ترین میوه های شب چله است، دارای دانه های زیادی هستند که نوعی انرژی القایی دارند و انسان ها با توسل به پر دانه بودن و برکت خیزی آنها، خودشان را مانند آنها عامل برکت می دانند و نیروی باروری را در خود می افزایند.

در پک یلدا ما می توانیم از میوه آرایی های بسیار زیبایی استفاده کنیم. برای مثال می توانیم هندوانه را که نماینده خورشید است به شکل تابلوی گلی زیبا یا  سیب سرخ را که نماد زندگیست، به شکل گل در بیاوریم و پرتقال را که اجداد ما معتقد بودند خوردن آن در شب یلدا مریضی و سرما خوردگی را در طول زمستان از ما دور می کند، به شکل حلقه حلقه با میوه های دیگری مانند کیوی میکس کنیم.

توصیه می شود در پک خود از انار دون شده استفاده نکنیم. بهتر است انار را به شکل سبد یا هر طرحی که فکر می کنیم پک شب یلدایمان را زیباتر می کند، استفاده کنیم.

 از زیبایی های پک پذیرایی سبد میوه در شب یلدا، وجود رنگ های متنوعی است که می توانیم از آن بهره ببریم.

میوه شب یلدا

آجیل در پک ویژه شب یلدا

استفاده از خشکبار که از آن یاد شد، یکی دیگر از زیبایی های برنامه های یلدا به شمار می رود. آجیل که به عنوان مغزی ترین خوراکی در بین تنقلات شناخته شده است، در درمان چاقی، انواع سرطان ها از جمله روده و معده و یبوست تاثیر به سزایی دارد. خشکبار یا آجیل که دارای کلسیم، منیزیم، ویتامین A، پروتئین، پتاسیم و انواع ویتامین گروه های B و  E است، باعث جلوگیری از ریزش مو، درمان افسردگی، افزایش تراکم استخوان، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی می شود. نکته قابل ذکر این است که چربی موجود در آجیل از نوع چربی مضر نیست، اما به دلیل کالری بالایی که دارد همواره در خوردن آن باید حد اعتدال را رعایت کنیم.

آجیل که بخش چرب و در عین حال خوشمزه پک پذیرایی شب یلدا را تشکیل می دهد، کمتر کسی را دچار وسوسه نخوردن آن می کند، مخصوصا در شب زیبا و با شکوه یلدا که در کنار عزیزانمان هستیم و این شب جانی تازه به ما می بخشد. خشکبار شب یلدا با توجه به سلیقه مصرف کننده، ترکیبات گوناگونی دارد؛ اما بر اساس رسم نیاکان مان اصلی ترین خشکبار شب یلدا به شرح زیر می باشد:

  1. گردو (منبع مس)
  2. فندوق (منبع روی)
  3. پسته (منبع آهن)
  4. بادام (منبع کلسیم)

همچنین در بعضی از مناطق کشور از میوه های خشک در آجیل و خشکبار شب یلدایشان استفاده می کنند. جدا از این ها گاها از انجیر و کشمش نیز در آجیل شب یلدا بهره می برند. به طور کل می توان گفت که خشکبار شب چله سنتی، متشکل از چهار مغز بوده و با گذشت زمان خوراکی های دیگری از جمله باسلوق به آن اضافه شده است.

برای تزیین آجیل شب یلدا هم می توانیم از شابلون های موجود در بازار استفاده کنیم. همچنین می شود با کشیدن طرح دلخواهمان بر روی ظرف مورد نظر و چیدن آجیل طبق آن، تصویری جدیدی از آجیل شب چله را خلق کنیم.

آجیل در پک ویژه شب یلدا

شیرینی در پک شب یلدا

شیرینی هم بخش جذاب و پرطرفدار پک ویژه شب یلدا است. بنابر رسمی که از گذشته بوده، شیرینی شب یلدا، شیرینی بومی و منطقه ای هر قوم و طایفه ای است. مثلا شیرینی گیلان، “گل پالوده” است یا در تبریز شیرینی “لوز” را در شب چله مصرف می کنند.

از دیگر شیرینی های محلی که در جشن مهر استفاده می کنند، می توان به “نان چای” همدان، “قند چوربی” اردبیل، “کماج سهن” کرمان، “راحت الحلقوم” همدان، “خمفروش” هرمزگان، “خارک پخته” بوشهر، “توت” قزوین و “آب دندون” مازندران اشاره کرد.

قابل ذکر است ما می توانیم با ذوق و سلیقه مان در این زمینه، شیرینی هایمان را که مخصوص شب یلدا است، به شکل های زیبای یلدایی از جمله انار و هندوانه در بیاوریم. برای این کار می توانیم شیرینی های رنگینمان را با خامه و ژلاتو های رنگی تزیین کنیم و زیبایی چشمگیری را به پک شب یلدایمان ببخشیم.

پک هدیه شب یلدا

شاید همچنان این سوال برایمان پیش آمده است که برای شب یلدا چه برنامه ای داشته باشیم؟ میتوانیم بگوییم علاوه بر نکاتی که قبلا یادآور شدیم، ما می توانیم با یک هدیه زیبا در جشن مهر، عزیزانمان را شاد کنیم.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، از دیگر موارد پک ویژه شب یلدا، پک هدیه شب یلدا است که افراد خانواده با توجه به بودجه و سلیقه ای که دارند، برای یکدیگر هدیه تهیه می کنند؛ البته این هدیه بیشتر از طرف بزرگان خانواده برای دیگر اعضا تدارک دیده می شود. حتما اینکه چه کادویی برای شب یلدا مناسب است، گوشه ای از ذهنمان را به خود اختصاص داده است! البته که ما شما را در این زمینه راهنمایی خواهیم کرد.

کادوی اول: دیوان حافظ، سعدی، مولانا، شاهنامه

دیوان حافظ جان یکی از هدایایی است که همیشه جزو بهترین هدیه ها بوده، مخصوصا برای شب یلدا که بسیار خوش یمن و مبارک است و زمینه تفال را برای همه مهیا می سازد:

عاشقی را که چنین باده شبگیر دهند / کافر عشق بود گر نشود باده پرست

دیوان سعدی نیز یکی دیگر از بهترین هدیه هایی است که در شب یلدا می توانیم به عزیزانمان هدیه دهیم. غزلیات سعدی یکی از شیرین ترین و پر محتوا ترین غزلیاتی است که در تاریخ شعر کهن ایرانی می توان از آن یاد کرد:

خلایق در تو حیرانند و جای حیرتست الحق / که مه را بر زمین بینند و مه بر آسمان باشد

مولانا که از دیگر شاعران بنام ایرانیست، دیوانش در پک هدیه شب یلدا، زیبایی خاصی را به آن می بخشد.مولانا که با خواندن مثنوی های عاشقانه و عارفانه پر معنایش، امیدی تازه به زندگیمان می بخشد، یکی دیگر از هدیه های مناسبی است که می توانیم در شب چله هدیه دهیم:

ای در دل من میل و تمنا همه تو / وندر سـر من مایه سودا همه تو / در می نگرم روزگار هر چند به تو / امروز همه تویی و فردا همه تو

از دیگر کادو های زیبایی که برای شب یلدا می توانیم در نظر بگیریم، شاهنامه فردوسی عزیزمان است که با هدیه دادن آن می توانیم زمینه را برای نقاله خوانی به خصوص کودکان، فراهم کنیم:

بیا تا جهان را به بد نسپریم / به کوشش همه دست نیکی بریم / نباشد همه نیک و بد، پایدار / همان به که نیکی بود یادگار

شیرینی در پک شب یلدا

کادوی دوم: گل

در پک هدیه شب یلدا مهم نیست کادویی که تهیه می کنیم، از نظر مادی چقدر ارزش دارد و تنها چیزی که به چشم میاید ارزش معنوی هدیه ای است که تدارک می بینیم.

گل که همیشه ارزش خاصی برای همه ما دارد و هدیه دادن یا هدیه گرفتن آن ما را سر شوق می آورد، از دیگر هدیه های با ارزشی است که می توانیم در این شب هدیه دهیم. البته که گل هدیه دادن بیشتر برای نو عروسان است. خانواده همسر در پک هدیه شب یلدای خود، یکی از هدیه هایی که برای عروس در نظر می گیرند، گلدان گل یا سبدی از گل است که به راستی زیبایی خاصی به پک ویژه شب یلدایمان می بخشد.

 گل هایی که می توانیم برای شب یلدا استفاده کنیم، گل های زمستانی و میوه های خشک زمستانی هستند؛ از جمله گل میخک، گل داوودی، گل آلستر مدیا، شمشاد و از میوه های خشک شده می توان به انار و ازگیل که تاثیر بسزایی در سبد گلمان دارند، اشاره کرد.

کادوی سوم: طلا

از مناسب ترین و با ارزشترین هدیه هایی که می توان برای شب یلدا تهیه کرد، مخصوصا برای نو عروسان عزیزمان، طلا است که می توانیم با ایده و الهام گرفتن از میوه های زمستانی و یلدایی مثل انار  هدیه زیبایی را برای آنها در نظر بگیریم.

همچنین می توانیم با کمی هنر، باکس یلدایی برای طلای تهیه شده، تدارک ببینیم. مثلا با مقوا های مخصوصی که در بازار وجود دارد، رنگ های یلدایی را تهیه کنیم و باکسی به شکل انار یا هندوانه بسازیم.

در پایان

یلدا یک فرصت است تا ساعتی از روزمرگی ها و دغدغه هایمان فاصله بگیریم و در کنار عزیزانمان دقایقی دلنشین را رقم بزنیم. با تهیه پک ویژه شب یلدا که مملو از هنر و سلیقه ما است، عشقمان را به عزیزانمان نشان دهیم.

شب یلدا شد و میلاد خوش ایزد مهر

زایش نور از این ظلمت تاریک سپهر

بر سفره دل باده ی عشق

رخ معشوقه و مدهوشی دلداده عشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناموجود
۱۴,۰۰۰ تومان

آب هویج خالص بدون نگهدارنده

۱۴,۰۰۰ تومان

حداقل سفارش ۲۰ عدد