میوه باکس
فروشگاه اینترنتی میوه خرد شده

بروزرسانی شده در تاریخ ۵ اردیبهشت

پذیرایی خواستگاری

پذیرایی خواستگاری

از قدیم الایام زمانی که خواستگاران مختلفی برای دختر می آمدند، رسم بر این بود که دختر را در هنگام ورود با سینی چای ارزیابی می کردند و در این باره، نحوه پذیرایی کردن دختر با چای نشان دهنده سلیقه و حسن پذیرایی او بود.

در حال حاضر، این سنت خواستگاری جای قبلی خودش را ندارد و امروزه زمانی که برای دختر خواستگار می آید، خود دختر به همراه پدر و مادرش به استقبال مهمانان می رود و بعضی از افراد نیز هستند که حتی پذیرایی خواستگاری را به فرد دیگری غیر از خود دختر، می سپارند. اما در هر حالت، هنوزم هم در برخی خانواده ها این سنت قدیمی پابرجا است و هنگام خواستگاری خود دختر با سینی چای وارد مجلس می شود. در واقع این عمل برای دختر نوعی خاطره است که در هیچ زمانی فراموش نمی شود.

علاوه بر تمام این موارد، پذیرایی از مهمان در مراسم خواستگاری به عهده خانواده عروس است که این پذیرایی در واقع نشان دهنده رفتار و فرهنگ خانواده است. در نتیجه، پذیرایی خواستگاری باید به طور مناسب و متعارف انجام شده و به تمام نکات در زمان پذیرایی توجه شود.

پذیرایی در شب خواستگاری

چای یکی از مهمترین موارد در پذیرایی خواستگاری است. همانطور که گفته شد ریشه پذیرایی از خواستگاران با چای به قدیم الایام باز می گردد. در نتیجه، دم کردن چای برای خواستگاری باید متفاوت از دم کردن چای معمولی باشد و در هنگام دم کردن چای باید یکسری نکات را مورد توجه قرار داد تا چای خواستگاری یک چای خوش طعم و خوش رنگ باشد.

پذیرایی در شب خواستگاری

نکات قابل توجه در دم کردن چای شب خواستگاری

  • برای شب خواستگاری، چای مرغوب تهیه کنید. سعی کنید چای شب خواستگاری رنگ مناسب و عطر مطبوعی داشته باشد. همچنین توصیه می شود از این نوع از چای را اولین بار است خریداری کرده اید، قبل از دم کردن برای مراسم شب خواستگاری برای خودتان مقداری دم کنید تا از طعم و رنگ آن اطمینان پیدا کنید.
  • چای شب خواستگاری نباید کهنه جوش باشد و یا همچنین پذیرایی با چای دم نکشیده نیز برای شب خواستگاری مناسب نیست.
  • به مقدار لازم چای را پیمانه کنید. در این صورت، باید تعداد مهمانان و همچنین تعداد دور پذیرایی با چای را برای تمام مهمانان، در نظر گرفته و مقدار مناسبی چای دم کنید.
  • چای در قوری های چینی بهتر دم می کشد در نتیجه، اگر می خواهید چای دم کشیده شما بهترین کیفیت را داشته باشد، پیشنهاد می شود از قوری چینی برای دم کردن پای استفاده کنید.
  • چای را به آرامی و از لبه و با فاصله کم، داخل استکان ها بریزید. در این صورت چای کف نمی کند. همچنین اگر چای کف کرد جای نگرانی ندارد. اندکی منتظر بمانید تا کف روی چای از بین برود. یا می توانید با استفاده از یک قاشق کوچک کف های جمع شده روی چای را بردارید.
  • اگر می خواهید از ریختن احتمالی چای روی سینی و در زیر استکان ها جلوگیری کنید، می توانید قبل از گذاشت استکان ها روی سینی اصلی در ابتدا استکان ها را روی سینی جداگانه گذاشته و پس از ریختن چای درون آنها، استکان ها را روی سینی اصلی قرار دهید. در صورتی که چای روی سینی ریخت اصلا نگران نباشید، در این صورت می توانید قبل از گذاشتن استکان روی سینی ابتدا آن را روی یک پارچه تمیز و خشک گذاشته تا خیسی آن از بین برود، سپس آن را روی سینی اصلی قرار دهید.
  • از پر کردن استکان ها به مقدار زیاد خودداری کنید. همیشه سعی کنید مقداری از سر استکان چای را خالی بگذارید. در این صورت از ریختن احتمالی چای روی سینی، در هنگام حرکت کردن و یا تعارف کردن جلوگیری کرده اید.
  • در مراسم خواستگاری برای پذیرایی چای از استکان ها و فنجان های غیر شفاف استفاده نکنید. معمولا رنگ چای در پذیرایی خواستگاری اهمیت زیادی دارد و مهمان ها به آن دقت می کنند. در نتیجه، مانند سنت قدیمی ایرانیان، چای را در استکان های سنتی شفاف بریزید تا رنگ چای دیده شود. علاوه بر آن، استفاده از فنجان در مراسم های میهمانی به خصوص خواستگاری کمی رسمی است به همین دلیل می توانید از استکان برای پذیرایی چای استفاده کنید.
  • بعد از پذیرایی کردن چای برای دور اول، می توانید قوری دیگری چای دم کنید تا باز هم چای تازه دم برای دور دوم پذیرایی داشته باشید.
  • سینی چای در هنگام پذیرایی به هیچ وجه نباید در بالای سینه قرار داشته باشد. در این صورت بهتر است که سینی چای را با فصله کم و در زیر سینه بگیرید.
  • پس از تعارف چای قندان ها را روی میز و جلوی هر دو نفر قرار دید. برای این مورد می توانید از فرد دیگری کمک بخواهید. به عنوان مثال خواهر و سا برادر کوچک تر عروس می تواند کار چرخاندن قندان و یا گذاشتن قندان ها روی میز را انجام دهد.
  • بهتر است قندان با قندهای خیلی درشت و یا قندهای خیلی ریز پر نشود. می توانید از قند های رنگی و یا آبنبات با طعم های متفاوت در کنار قندان قند، برای زیباتر شدن آن استفاده کنید.
  • استکان های چای و همچنین سینی پذیرایی نباید لک داشته باشند. همچنین در صورتی که می خواهید از قاشق چای خوری استفاده کنید، باید دقت کنید که این قاشق ها نیز لک نداشته باشند و همچنین باید آنها را در جای مناسبی روی سینی قرار دهید.
  • معمولا در مراسم خواستگاری خانم ها توجه ویژه ای به نکات ریز دارند. در این صورت، اگر می خواهید در پذیرایی به بهترین نحو ممکن عمل کنید، توصیه می شود با استفاده از دستمال های تمیز و بدون کرک وسایل مورد نیاز را خشک کنید تا اثر آن ها روی ظروف باقی نماند.
  • می توانید از در هنگام پذیرایی با چای از یک شاخه گل کنار سینی پذیرایی استفاده کنید. توجه به این نکات ریز حسن سلیه شما را نشان می دهد.

علاوه بر تمامی این موارد، ذکر این نکته نیز اهمیت دارد، که پذیرایی پرخرج و تجملاتی ارزش دختر را در هنگام خواستگاری بالا نمی برد. همچنین خریدن گران قیمت ترین دسته گل و شیرینی ارزش پسر را نشان نمی دهد. در برخی موارد، زیاده روی در استفاده از تجملات باعث می شود که افراد برداشت های مختلفی کنند. پس بهتر است در روز خواستگاری خیلی معقول و متناسب پذیرایی کنید.

احترام گذاشتن به مهمانان در هنگام پذیرایی خواستگاری

  • در هنگام پذیرایی به ترتیب سن و با اولویت سن بالاتر به مهمان ها چای تعارف کنید. حتی می توانید پذیرایی را از افراد مسن خانواده داماد آغاز کنید. در این صورت اوج احترام خود افراد بزرگ تر را نشان داده اید.
  • هنگامی که می خواهید به مهمانی چای تعارف کنید، سعی کنید که پستتان به سایر افراد نباشد. در این صورت می توانید از یک سوی مهمان به او چای تعارف کرده و در این صورت مطمئن هستید که پشتتان به سایر مهمان ها نیست.
  • در صورتی که مهمانان هنوز به طور کامل چای و نعبلکی از روی سینی برنداشته اند، حرکت نکنید. در این صورت، هنگامی که می خواهید از یک مهمان پذیرایی کنید به او تعارف کرده و تا برداشتن کامل چای منتظر بمانید و سپس به سراغ مهمان بعدی بروید.
  • در هنگام پذیرایی کردن از یک مهمان با مهمانان دیگر صحبت نکنید. حتی توصیه می شود که دخترها در زمان خواستگاری تنها با گفتن یک سلام وارد جمع شوند و از مهمانان پذیرایی کنند. در این صورت توصیه می شود تا زمانی که از شما سوالی نپرسیده اند، صحبت نکنید. همچنین به تعریف و تمجید های مهمان در رابطه با خودتان چیزی نگویید و تنها به لبخند زدن معمولی در هنگام پذیرایی اکتفا کنید. صحبت نکردن در هنگام پذیرایی همچنین باعث می شود که حواستان بیشتر جمع نحوه پذیرایی کردن باشد و تعادل خود را از دست نمی دهید.
  • هنگام پذیرایی کردن از داماد بیشتر از سایر افراد دقت کنید. همچنین بهتر است که هنگام پذیرایی از داماد به سرعت عمل نکرده و کمی در مقابلش درنگ کنید.
  • پذیرایی از کودکان نیز همانند سایر افراد اهمیت دارد. در این صورت، اگر کودکی در جمع حضور دارد خودتان استکان چای را در مقابلش قرار دهید.
  • اگر چای مهمان برخی از مهمان ها به دلیل مشغول بودن به موارد مختلف، سرد شد، می توانید مجددا برای او چای داغ بیاورید یا از او سوال کنید که آیا مایل است چایش را تازه کنید یا نه.
  • پس از اینکه دور اول پذیرایی با چای به اتمام رسید، کمی پس از صرف چای ماد عروس می تواند از مهمان ها سوال کند که آیا چای دیگری میل دارند یا نه. در صورتی که مهمان ها مایل به نوشیدن مجدد چای نبودند می توانید استکان ها را از روی میز جمع کرده و در واقع نباید اجازه بدهید که استکان های خالی تا مدتی طولانی روی میز باقی بمانند. این نشانه عدم توجه و احترام شما به مهمان ها است.

پذیرایی کردن از مهمانان در زمان خواستگاری با شربت

در فصول سرد سال می توانید برای پذیرایی خواستگاری از شربت استفاده کنید. البته توصیه می شود که سرو چای را هیچ وجه در پذیرایی خواستگاری حذف نکنید. بسته به سلیقه خود می توانید از دو و یا چند رنگ شربت در پذیرایی خواستگاری استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید داخل شربت ها یخ قرار دهید، بهتر است که قبل از آمدن مهمان ها ان مقدمات را آماده کنید، تا هنگام مهمانی سرو صدای لیوان ها و یا ریختن یخ داخل لیوان ها به گوش مهمانان نرسد.

پذیرایی کردن از مهمانان در زمان خواستگاری با میوه

میوه یکی از تشریفاتی است که معمولا در هر مهمانی مورد استفاده قرار می گیرد. میوه های خواستگاری نیز بسته به فصل می توانند متفاوت باشند. اما برخی موارد هستند که در رابطه با پذیرایی با میوه در خواستگاری که باید به آنها دقت کرد. از جمله اینکه میوه ها باید بدون لک باشند. میوه های کوچک بهترین گزینه برای چذیرایی خواستگاری به شمار می روند.همچنین، استفاده میوه های غیرمعمول مانند انار برای پذیرایی خواستگاری مناسب نیست.

پذیرایی کردن از مهمانان در زمان خواستگاری با شیرینی

در هنگام خواستگاری پذیرایی شیرینی هنگامی انجام می شود که دختر و پسر با یکدیگر صحبت کرده و به توافق رسیده اند. یا به عبارتی زمانی که دختر جواب بله را اعلام می کند، از مهمانان با شیرینی پذیرایی می کنند. در نتیجه، برخی خانواده ها هستند که در روز خواستگاری از شیرینی برای پذیرایی استفاده نمی کنند زیرا معمولا پذیرایی شیرنی به معنای گرفتن جواب مثبت است.

شیرینی پذیرایی خواستگاری نیز بهتر است مانند میوه، شیرینی های کوچک و زیبایی باشد. معمولا شیرینی های خشک بهترین گزینه برای پذیرایی خواستگاری به شمار می روند.

لباس مناسب برای خواستگاری

علاوه بر پذیرایی کردن به صورت مناسب و معقول از مهمانان در روز خواستگاری، پوشیدن لباس مناسب نیز اهمیت بسیاری دارد. این مورد به شرایط مختلف بستگی دارد مثلا اینکه خانواده شما و یا خانواده داماد چه عقیده ها و فرهنگی دارند، در پوشیدن لباس روز خواستگاری تاثیر می گذارد.

در قدیم الایم دخترها در روز خواستگاری چادری سفید سر می کردند. امروزه نیز هستند دخترانی که در روز خواستگاری خود چادر سر می کنند. اما در صورتی که در حالت عادی از چادر استفاده نمی کنید، الزامی نیست که حتما در روز خواستگاری پادر سر کنید. در این صورت، می توانید از انواع لباس های پوشیده و معقول برای روز خواستگاری استفاده کنید.

استفاده از شومیز و دامن، کت و شلوار و یا کت و دامن بهترین گزینه برای روز خواستگاری به شمار می روند. البته در صورتی که با خانواده داماد صمیمی تر هستید، می توانید از تونیک های بالای زانو و یا سارافون های دخترانه و شیک برای روز خواستگاری استفاده کنید.

همچنین برای لباس روز خواستگاری پیشنهاد می شود که به هیچ وجه از رنگ های تیره استفاده نکنید. مجلس خواستگاری یک مجلس شاد، صمیمی و خانوادگی است که بهتر است در آن مجلس احساس راحتی داشته باشید.

علاوه بر آن، در روز خواستگاری خیلی معمولی آرایش کنید. مجلس خواستگاری معمولا اولین باری است که خانواده داماد دختر را می بینند. به همین دلیل بهترین آرایش برای روز خواستگاری یک آرایش ملایم و عادی است. در این صورت توصیه می شود که در روز خواستگاری از رژ لب قرمز رنگ و آرایش های جیغ استفاده نکرده و آرایش کم رنگی داشته باشیدو مطمئنا باشید که آراسته تر به نظر می رسید.

در نهایت، باید گفت که استرس و اضطراب را در روز خواستگاری از خود دور کنید. زیرا این عوامل حواس شما را از انجام فعالیت های مختلف به خصوص پذیرایی مناسب پرت می کنند و در نتیجه آن، بهترین نتیجه ای که از روز خواستگاری انتظار داشتید را دریافت نمی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناموجود

آبمیوه و پک میوه

آب هویج (۲۵۰سی‌سی)

۱۴,۰۰۰ تومان