میوه باکس
فروشگاه اینترنتی میوه خرد شده

بروزرسانی شده در تاریخ ۷ اردیبهشت

چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه

چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه

چیزی که باعث نگرانی اکثر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می شود، چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه است. دانشجویان می خواهند که تمام تمرکزشان را روی ارائه مناسب بگذارند ولی کار های جانبی که پیش میاید باعث نگرانی آنها می شود. اگر جلسه دفاع شما نیز نزدیک است، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید با آرامش در جلسه دفاع پایان نامه تان حضور یابید.

میز پذیرایی جلسه دفاع پایان نامه

نیازی نسیت میز جلسه دفاع پایان نامه را مانند میز مهمانی هایتان یا مجالس مجلل تزئین کنید. البته فکر می کنم قانونی گذاشته اند که جلوی این ریخت و پاش ها را بگیرد. بهتر است از قبل به چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه تان بیاندیشید و فضایی را که می خواهید ارائه دهید، در نظر بگیرید.

بهتر است برای پذیرایی از ظرف های یکبار مصرف که به صورت بسته بندی هستند و بسیار تمیز و شیک به نظر می رسد، استفاده کنید. می توانید آب جوش همراه با چای یا نسکافه نیز سرو نمایید برای این کار ظرف آب جوش را روی میزی که دسترسی همه به آن راحت باشد، قرار دهید یا برای تمام میز ها فلاسک آب جوشی را در نظر بگیرید. بهتر است لیوان ها و چای یا نسکافه را در نزدیکی آب جوش قرار دهید.

اگر نمی دانید که چه میوه ای برای چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه انتخاب کنید، توصیه ما این است که پرتقال، موز یا سیب را تهیه نمایید البته انتخاب میوه به زمانی که پایان نامه را ارائه می دهید، بستگی دارد ولی تنوع زیاد در تعداد میوه ها سبب تشریفات زیاد می شود. اگر سرو چای یا نسکافه برای شما سخت بود، می توانید از آب میوه و کیک در همان ظرف های یکبار مصرف که میوه ها را در آن قرار داده اید، استفاده کنید.

میز پذیرایی جلسه دفاع پایان نامه

یک پذیرایی جلسه دفاع پایان نامه

در روز دفاع پایان نامه، شما کار های زیادی برای انجام دادن دارید از جمله تهیه پاورپوینت، آمادگی برای ارائه، کنترل محل برگزاری جلسه و تهیه امکانات صوتی و تصویری و … پس با توجه به تمام موارد گفته شده، چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه را خود دانشجو نباید انجام دهد. بهتر است برای این کار از دوستانتان کمک بگیرید.

بسته به اینکه ساعت دفاع پایان نامه شما چه زمانی است، می توانید موارد مختلفی را برای پذیرایی تهیه نمایید، به عنوان مثال هنگام ظهر تهیه ساندویچ های کوچک یا در موارد دیگر از میوه، آب میوه و کیک و … استفاده کنید.

نکاتی برای جلسه دفاع پایان نامه

  • بررسی قوانین دانشگاه خود

اولین قدم برای جلسه دفاع پایان نامه این است که شما با قوانین و مقررات دانشگاهتان آشنا باشید و بدانید که انجام چه کار هایی در دانشگاهتان ممنوع است. بهترین کار، حضور در چند جلسه دفاع بوده تا با نحوه پذیرایی و ارائه در جلسه دفاع پایان نامه آشنا شوید.

  • بررسی تجهیزات روز دفاع

حال که با چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع آشنا شدید، بهتر است تجهیزاتی را که در آن روز باید اماده داشته باشید، بدانید تا دچار استرس نشوید. این تجهیزات که برای ارائه پاورپوینت لازم است عبارتند از:

  1. همراه داشتن لب تاپی که فایل ارائه در آن است.
  2. نصب برنامه های مورد نظر برای فونت های به کار رفته و بهتر است قبل از شروع جلسه از درست کار کردن آن اطمینان حاصل نمایید.
  3. شارژ دستگاه به اندازه کافی باشد یا در صورت لزوم شارژر را همراه خود داشته باشید.
  4. زمان و سرعت نمایش اسلاید ها را قبل از شروع جلسه متناسب با سرعت بیان خودتان امتحان کنید.
  5. قلم و کاغذی را حتما در نزدیکیتان داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید.
  6. بررسی سالن جلسه دفاع از لحاظ نور، صدا و تصویر قبل از شروع جلسه دفاع پایان نامه.
  • مطلع شدن از آخرین تحقیقات

حتما روز قبل از جلسه دفاع پایان نامه تان، خود پایان نامه را دوباره مطالعه کنید و آخرین تحقیقات که مربوط به موضوع شما است را بررسی کرده و از آن مطلع شوید. این امر به شما کمک کند تا بتوانید در جلسه دفاع پایان نامه با اعتماد به نفس راجع به تحقیقات جدیدی که در پایان نامه تان نیاورده اید، صحبت کنید یا اگر داوران از شما سوالی پرسیدند به راحتی جواب دهید.

یک پذیرایی جلسه دفاع پایان نامه

  • فکر کردن راجع به سوالات احتمالی داوران

برای اینکه چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه را بدانید، باید قبل از جلسه دفاع این مراحل را به درستی انجام دهید. پس از اینکه پایان نامه تان برای خانواده یا دوستانتان ارائه دادید و آنها به شما این اطمینان را دادند که ارائه تان خوب بوده است، سراغ سوال هایی که احتمال دارد داوران از شما بپرسند، بروید و خودتان را جای آنها بگذارید و سعی نمایید از تمام جوانب به موضوعتان نگاه کنید تا سوال هایی را که ممکن است از شما بپرسند، از قبل بررسی نمایید و جوابی برای آنها در نظر بگیرید.

  • همراه داشتن یک نسخه چاپی از پایان نامه

از نمونه نسخه ای که به داوران و استاد راهنما داده اید، یکی هم به همراه خودتان داشته باشید. جاهایی را که مهمتر هستند، هیلایت کنید و اگر جایی را نیاز به توضیح از روی نمودار دارید، بهتر است نمودار را در سایز بزرگتر چاپ کنید.

  • خودتان را درگیر پذیرایی نکنید

اگر قصد دارد که همه کار ها را خودتان به تنهایی در روز دفاع پایان نامه انجام دهید، باید بگویم که کار اشتباهی است. شما باید تمام تمرکزتان را روی نحوه ارائه پایان نامه بگذارید و درگیر چیز های دیگر نشوید. بهترین کار این است که از قبل با یکی از دوستانتان هماهنگ کنید که در چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه به شما کند.

  • زمان پذیرایی جلسه دفاع پایان نامه

بهتر است از قبل تمام موارد لازم برای چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه را برنامه ریزی کنید تا در طول ارائه موجب حواس پرتی شما نشود. زمان پذیرایی قبل از شروع دفاع یا پس از اتمام آن است و در طول زمان ارائه، پذیرایی صورت نمی گیرد. این کار موجب حفظ تمرکز دانشجو و داوران در طول ارائه پایان نامه می شود.

  • پوشش مناسب در روز دفاع پایان نامه

به یاد داشته باشید که جلسه دفاع پایان نامه از مراسم های رسمی به حساب می آید و داشتن ظاهری نامتعارف سبب می شود تا در نظر داوران نیز تاثیر بگذارد. بهتر است لباس رسمی و در عین حال ساده بپوشید. بعضی افراد به دلیل اینکه روز دفاع پایان نامه بسیار برایشان اهمیت دارند، می خواهند یک لباس متفاوت بر تن کنند ولی این کار درستی نیست. به این مسئله توجه کنید که شما به دانشگاه می روید نه یک مهمانی.

  • شروع خوب در جلسه دفاع پایان نامه

همواره یک شروع خوب می تواند خیال داوران را راحت کند و سبب شود سوالات زیادی از شما نکنند. بهتر است در ۱۵ دقیقه اول چند سوال را با جزئیات دقیق توضیح دهید تا به داوران ثابت کنید که چقدر روی موضوعتان تسلط دارید. همچنین یک شروع خوب نشان دهنده اعتماد به نفس بالا و اطلاعات دقیق و کامل شما است.

نکاتی برای جلسه دفاع پایان نامه

  • سکوت معنای نارضایتی ندارد

در جلسه دفاع پایان نامه، سکوت به معنای نارضایتی داوران از کار شما نیست. در بعضی موارد داوران میان کار سوالاتی میپرسند یا نظری می دهند ولی در مواردی نیز داورن سکوت می کنند تا ارئه شما تمام شود، سپس شروع به اظهار نظر و سوال پرسیدن، می نمایند. در این مواقع استرس نگیرید و فقط سعی کنید روی ارائه تان تمرکز داشته باشید.

  • اشاره نکردن به نقاط ضعف

نیاز نیست نقاط ضعفتان را مطرح کنید به عنوان مثال نگویید که فلان کار را انجام ندادم یا اصلا نمی دانستم کارم مورد قبول است یا خیر. بگذارید اگر ضعفی در پایان نامه تان نیز وجود دارد، خود داوران به آن پی ببرند و اگر متوجه نشدند نیازی به توضیح اضافی در مورد آنها نیست.

  • جواب های بی ربط ندهید

پس از اینکه در مورد چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه خیالتان راحت شد، به سراغ سوال هایی که احتمال دارد داوران از شما بپرسند، می رویم. ممکن است سوال هایی از شما بپرسند و جواب آن را ندانید، نباید جواب های بی ربطی را که از قبل حفظ کرده اید به صورت طوطی وار در جواب سوالی که هیچ ارتباطی به آن موضوع ندارد، بیان کنید. در عوض سعی نمایید با توضیح دادن سوال و یافتن ارتباطی با پایان نامه تان بیاندیشید، در این صورت ممکن است بتوانید چیزی بگویید که داوران را راضی کند.

  • کارهایی برای کاهش استرس

این که در طول جلسه دفاع پایان نامه دچار استرس شوید، طبیعی است ولی باید بتوانید آن را کنترل کنید تا به ارئه تان آسیب نرساند. به عنوان مثال می توانید به پایان نامه تان نگاه کنید و به این بهانه زمانی ا برای فکر کردن، از داوران بگیرید یا از داوران بخواهید به شما اجازه دهن تا چیزی را بنویسید. این کار ها می تواند زمانی را برای استراحت و کنترل استرس شما ایجاد کند.

  • تمرکز روی سهمتان از دانش جهانی

شاید مهمترین کاری که در جلسه دفاع پایان نامه باید انجام دهید، همین موضوع باشد. شما باید بدانید که سهمتان از دانش جهانی چقدر است و قادر باشید که در مورد آن برای داوران توضیح دهید. بهتر است از قبل با استاد راهنما و اساتید و هم کلاسی هایتان در مورد آن صحبت کنید و کمک بگیرید. باید ارتباط کارتان با سایر کار های انجام شده در این حوزه را بیابید و تفاوت هایی که کار شما با دیگران دارد، مطرح نمایید.

  • کنترل استرس هنگام بروز اتفاقات ناگهانی

شاید شما برای تمام لحظات جلسه دفاع پایان نامه تان برنامه ریزی جزئی و دقیق کرده باشید ولی حواستان باشد که بعضی موارد از عهده شما خارج است مانند قطع شدن برق، افتادن صفحه پروژکتور، خاموش شدن ناگهانی پروژکتور و…. در این مواقع بهتر است استرستان را کنترل کرده تا تمرکزتان روی مطالب از دست ندهید. مطمئن باشید دوستان شما و دیگران تمام سعیشان را می کنند تا همه چیز رو به راه شود.

  • از ارائه تان لذت ببرید

شاید این حرف در ابتدا کمی مسخره به نظر برسد ولی مطئن باشید که شدنی است. شما در طول ارائه پایان نامه تان به قدری درگیر موضوع می شوید که بهترین کار این است که از آن زمان لذت ببرید تا این حس خوب به داوران و حضار نیز القا شود. به این بیاندیشید که الان بهترین فرصت است تا بتوانم تحقیقاتم را بسنجم و در مورد آن بحث کنم.

  • تشکر و قدردانی

اگر دنبال فرصتی برای تشکر از استاد راهنما و مشاورتان هستید، پایان دفاع بهترین زمان برای این کار است. از تمام کسانی که شما را در این راه یاری نموده اند، تشکر کنید و در صورت لزوم و کمک یک سازمان خاص، حتما نام آنها را بیاورید. نسبت به داورانی که از شما انتقاد کرده اند، حالت تدافعی نگیرید و از آنها نیز تشکر کنید چراکه همان داوران کمک کرده اند تا همه زوایای موضوع شما پرداخته شود.

برای اساتید کادو بخرم؟

اکثر فارغ التحصیلان که به دنبال چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه هستند، می خواهند بدانند که برای اساتیدشان کادو تهیه کنند یا خیر. باید بگویم که تهیه کادو و دادن آن سر جلسه دفاع پایان نامه کار جالبی نیست و ممکن است استاد حس کند که برای نمره دادن این کار را کرده اید و در مواردی امکان دارد که کادو را از شما قبول نکنند که این امر صورت خوشی ندارد.

برای جلوگیری از تمام احتمالات گفته شده، بهتر است کادویی سر جلسه دفاع نیاورید و اگر واقعا می خواهید برای قدردانی از استادی برای آن کادویی تهیه کنید، آن کادو را پس از پایان جلسه دفاع و در اتاق همان استاد به او بدهید. این کار نشان دهنده حسن نیت شما است.

 نتیجه گیری

با چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه آشنا شدید. تمام نکاتی را که برای جلسه دفاع پاین نامه باید به آنا توجه کنید نیز گفته شد. حواستان باشد که جلسه دفاع پایان یک جلسه مهمانی نیست و بهتر است در نحوه پذیراییتان بیشتر دقت کنید. به کار گیری و استفاده از این نکات می تواند در شما را در ارائه هرچه بهتر پایان نامه تان کمک کند.

 

3 thoughts on “چگونگی پذیرایی در جلسه دفاع پایان نامه

  1. آرزو جوان says:

    باسلام بسیار عالی توضیح دادید و بسیار جامع و کامل .پاسخ تمام پرسش هایم را دریافت کردم موفق باشید

  2. z.s.r says:

    ممنونم بابت نکات خوبتون مخصوصا در رابطه با کادو دادن چون من دقیقا میخواستم سرجلسه دفاع کادو بدم😐😂💙

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناموجود

آبمیوه و پک میوه

آب هویج (۲۵۰سی‌سی)

۱۴,۰۰۰ تومان