میوه باکس
فروشگاه اینترنتی میوه خرد شده

بروزرسانی شده در تاریخ ۷ اردیبهشت

اصول اساسی یک پذیرایی رسمی چیست؟

اصول اساسی یک پذیرایی رسمی چیست؟

ایرانی جماعت همیشه درِ خانه اش رو به همه باز است و به همین دلیل به انسان هایی مهمان نواز شهرت یافته اند. همه شما همواره تلاش های زیادی برای پذیرایی از مهمان هایتان تا به امروز کرده اید، ولی آنچه در اینجا می­ خواهیم به آن بپردازیم، چگونگی یک پذیرایی رسمی و اصولی از مهمان ها است، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اقدامات قبل از مهمانی در پذیرایی رسمی

شما ممکن است به هر دلیلی اقدام به گرفتن یک مهمانی کرده باشید ولی اکنون باید ببینید که آیا این، یک مهمانی ساده است با تعداد افراد کم یا یک مهمانی مجلل محسوب می شود با تعداد افراد زیاد؟ پس از اینکه به این امر دست یافتید، باید درباره مکان و زمان مهمانی با خانواده خود مشورت کنید.

زمان آن باید به گونه ای متناسب با همه اعضا باشد که بتوانند حضور پیدا کنند، چرا که هر کس، کاری را باید به عهده بگیرد. البته باید شرایط مهمان ها را هم در نظر گرفت، به عنوان مثال گرفتن یک مهمانی که قرار است تا نیمه های شب ادامه داشته باشد، در وسط هفته اصلا کار منطقی نیست و سبب اذیت مهمان ها می­شود.

انتخاب مکان مناسب از دیگر اقداماتی است که باید میزبان قبل از مهمانی، آن را تعیین کند. ابتدا باید تعداد حدودی افرادی را که می­خواهید دعوت کنید، بدانید و سپس مکان مورد نظر را با آن تطبیق دهید آن هم به گونه ای که جای کافی برای همه مهمان ها وجود داشته باشد، از جمله نشستن و حرکت کردن افراد به آسانی صورت بگیرد و پذیرایی برای همه امکان پذیر باشد. داشتن یک پذیرایی خوب بهتر از این است که تعداد افراد زیادی را دعوت کنید و امکان پذیرایی رسمی مناسب از آنها وجود نداشته باشد.

دعوت از مهمانان

قدم بعدی دعوت از مهمان ها است. اما ابتدا برای اینکه کسی را از قلم نیندازید، نام تمام کسانی را که می­خواهید دعوت کنید، روی کاغذ بنویسید. سپس دعوت از مهمان ها را به صورت تلفنی توسط خانم خانه یا فرستادن کارت دعوت انجام دهید. برای این کار بهتر است از بزرگ ترهای مراسم شروع به دعوت کنید. توجه نمایید که برای مهمانی های رسمی تر، باید ۱۰ روز قبل از مراسم، مهمان ها دعوت شوند و مهمان ها اگر امکان حضور در مراسم را نداشتند، باید تا سه روز قبل از مهمانی به میزبان اطلاع دهند.

تهیه منو برای غذا

تهیه منو برای غذا

برای تهیه غذای مناسب بهتر است یک منو غذا برای خود آماده کنید. به این نکته توجه نمایید  که از انتخاب غذاهایی که طعمشان نزدیک به هم است، دوری کنید؛ مثلا اگر یکی از غذاها مرصع پلو بود، دیگر شیرین پلو کنار آن سرو نشود. تمام غذاها، پیش غذاها و دسر هایی را که می­خواهید برای مهمانی آماده کنید، با توجه به نکته گفته شده انتخاب نمایید. بهتر است یک غذا را به عنوان غذای اصلی مد نظر داشته باشید و سپس سراغ غذاهای جانبی و دسرها بروید.

به عنوان مثال می­توانید با انتخاب باقالی پلو با ماهیچه به عنوان غذای اصلی به سراغ غذای جانبی و دسرهای متفاوت بروید. برای این مثال تهیه لازانیا یا کوکو، می­تواند گزینه مناسبی برای غذای جانبی باشد. سپس زمان انتخاب دسر است. برای دسر سعی کنید از ژله هایی که رنگ مشابه و نزدیک به هم دارند، استفاده نکنید؛ مثلا کارامل یا دسرهای شکلاتی را در کنار دسرهای طبیعی مانند پرتقال و آناناس مورد استفاده قرار دهید.

زمان پخت غذا

حال زمانی است که باید بدانید از کی شروع به پختن غذاها کنید تا به همه کارها در زمان مناسب برسید و هیچ چیزی از قلم نیوفتد. برای آماده سازی غذا، پس از اینکه مشخص کردید چه غذایی را می­خواهید بپزید، بهتر است غذاهای سرد و دسرهایی را که می­شود در یخچال نگه داری کرد، از روز قبل آماده کنید. همچنین مواد اولیه بقیه غذاها را هم تهیه نمایید و در یخچال قرار دهید تا روز مهمانی کارها را با عجله و بی دقت انجام ندهید.

هنگام مهمانی در پذیرایی رسمی

از جمله اقداماتی که میزبان باید انجام دهد، این است که تمام کارها را به گونه ای تنظیم کند تا هنگامی که مهمان ها آمدند، در کنار آنها حضور داشته باشد و مهمان ها را تنها نگذارد. یک استقبال مناسب و خوش آمد گویی زیبا، می­تواند از اولین اقدامات میزبان برای مهمان ها باشد. میزبان نباید میان مهمان ها تفاوت قائل شود، مثلا با کسی به دلیل مقام و ثروتش صمیمی تر رفتار کند بلکه با همه، یک جور باشد و تنها به بزرگتران مجلس توجه ویژه ای نماید.

میزبان وظیفه دارد که مجلس را به یک محفل گرم و صمیمی تبدیل کند و اجازه ندهد غیببت یا ناراحتی صورت بگیرد. همچنین اجازه ندهد مجلس به سمت سکوت و خاموشی برود بلکه با مطرح کردن موضوع های جالب، دیگران را به شرکت در بحث تشویق کند.

اگر میزبان هستید بهتر است ظرف ها و وسایل لازم برای پذیرایی رسمی را از قبل آماده کنید. همچنین اگر وسیله یا دکوری دارید که به راحتی با برخورد کودک یا شخصی بشکند، آن را دور از دسترس قرار دهید. توجه نمایید اگر مهمانتان ظرفی یا وسیله ای را شکست عکس العمل بدی نشان ندهید، حالت چهره خود را حفظ کنید و با صمیمیت به او بگویید که واقعا از این اتفاق ناراحت نیستید و همچین اتفاقاتی طبیعی است که پیش بیاید.

با توجه به برنامه ای که برای پذیرایی رسمی دارید، اقدام کنید. اگر کسی از اقوام و دوستان برای کمک پیش قدم شد، به آنها ترتیب کار را بگویید تا از بی نظمی جلوگیری شود. ابتدا نوشیدنی سپس شیرینی و میوه ها را برای پذیرایی ببرید. بهتر است از بزرگترها شروع کنید و کودکان را نیز از یاد نبرید.

برای این که میزبانی متفاوت تری داشته باشید، می­توانید میوه ها را پوست کنده و به شکلی زیبا تزئین کنید و همچنین از قوری وارمری در روی میزها، استفاده نمایید تا مجبور نباشید، مهمان ها را برای ریختن چای ترک کنید.

اقدامات قبل از مهمانی در پذیرایی رسمی

تفاوت میزبانی در مراسم های ناهار و شام

دقت نمایید که برای مهمانی شام و ناهار، پذیرایی قبل از آن متفاوت است. برای مهمانی ناهار به دلیل اینکه زمان آمدن مهمان ها و سرو غذا کوتاه است، از یک چای یا شربت، برای پذیرایی رسمیاستفاده می­شود و بقیه پذیرایی به بعد از سرو غذا موکول می­گردد. ولی برای مهمانی شام، بهتر است به همان ترتیبی که گفته شد، قبل از سرو غذا، از مهمان ها پذیرایی کنید.

هنگام سرو غذا باید از قبل بدانید که با توجه به تعداد مهمان هایی که دعوت کرده اید، آیا برای همه دور میز جا هست یا غذا باید سلف سرویس شود؟ حال برای هرکدام جداگانه نحوه صحیح چیدمان میز را توضیح خواهیم داد.

نحوه چیدمان میز برای همه

در این قسمت می­خواهیم مدل چیدمان میز، هنگامی که قرار است همه مهمان ها دور میز بنشینند را توضیح دهیم. استفاده از رومیزی جزو الزامات است، به صورتی که تقریبا به اندازه ۳۰ سانتی متر از اطراف میز آویزان باشد. سعی کنید از ظرف های ست برای پذیرایی استفاده نمایید. هنگام چیدن ظرف ها دقت کنید که فاصله هر ظرف از ظرف کناری باید حداقل ۵۰ سانتی متر باشد، به گونه ای هنگام حرکت به هم برخورد نکنند.

کارد و قاشق در سمت راست بشقاب و چنگال سمت چپ آن قرار می­گیرد. لیوان را نیز در سمت راست و بالا آن قرار دهید. اگر تنوع غذا و دسر زیاد بود، حداکثر از ۳ بشقاب داخل هم استفاده کنید و بقیه را همراه غذا بیاورید.

نحوه چیدمان دستمال سفره

استفاده از دستمال سفره نیز جزو مسائلی است که نباید فراموش کنید. آن را می­توانید سمت چپ، بالا یا داخل بشقاب قرار دهید. اما توجه داشته باشید که هنگام سرو سوپ، استفاده از آن متفاوت است. به صورتی که اگر سوپ را سر میز غذا سرو می­کنید، دستمال سفره سمت چپ بشقاب قرار می­گیرد.

اگر سوپ را در سالن پذیرایی سرو می­کنید، دستمال باید وسط بشقاب قرار بگیرد. اگر قصد دارید دسرها را بعد از غذا سرو کنید، بهتر است دستمال سفره را بالای بشقاب قرار دهید.

ظروف سرو دسر

برای سرو دسر دقت نمایید، که حتما ظرف و قاشق چنگال متفاوت برای آن بگذارید. بهتر است بشقاب دسر را بالای بشقاب اصلی و قاشق و چنگال آن را درونش قرار دهید. همچنین اگر برای بشقاب دسر جا نبود، می­توانید آنها را بیرون میز نگهدارید تا هنگامی که خوردن غذا تمام شد، با جمع کردن ظروف اضافه، بشقاب دسرها را بیاورید، ولی حتما قاشق و چنگال آن را روی میز بگذارید تا مهمانان بعد از اتمام غذا آن جا ترک نکنند و منتظر دسر بمانند.

برای تزئین میز می­توانید از ایجاد طرح هایی برای دستمال سفره و همچنین گل های طبیعی استفاده کنید. فقط به این نکته دقت نمایید، شکلی که به دستمال سفره می­دهید، نباید حاوی سوزن یا سنجاق باشد و باید در صورت نیاز به راحتی باز شود و مورد استفاده قرار گیرد.

هنگام انتخاب گل نیز توجه کنید، گلی با بوی ملایم برای سر میز غذا بگیرید، گل هایی با بوی تند و غلیظ هنگام سرو غذا، با قاطی شدن بوی غذا با آن، یک بوی ناخوشایند را تولید می­ کنند.

میزبان ها در پذیرایی رسمی کجا بنشینند

آقا و خانم میزبان باید در دو انتهای میز یا در وسط میز روبروی هم قرار گیرند. بهتر است زن و شوهر ها روبروی هم و نامزد ها کنار هم باشند. در بسیاری از مقالات آمده که هنگام چیدمان افراد دور میز، یکی در میان، خانوم و آقا بنشینند ولی این بستگی به راحتی افراد دارد و میزبان باید با توجه به ویژگی های مهمان هایش، خلق و خوی آنها و بعضا توجه به اینکه دو نفر کنار یکدیگر ممکن است به مشاجره بپردازند، جای آنها را تعیین کند.

سرو غذا را از سمت چپ مهمان شروع کنید، همچنین از سمت چپ، ظرف های کثیف را جمع کرده و ظرف های تمیز را از سمت راست بردارید. نوشیدنی نیز از سمت راست سرو می­شود. هنگام سرو غذا رسیدگی به افراد مسن که نمی­توانند مانند دیگر مهمان ها به همه چیز دسترسی داشته باشند، وظیفه میزبان است.

از سویی دیگر اگر غذایی دارید که میبایست به قطعات کوچکتر تقسیم شود، میزبان باید آن را قطعه قطعه کرده تا استفاده از آن برای مهمان ها راحت­ تر باشد. همین طور اگر ظرفی داغ در چرخش است، می­ توانید دستمالی در زیر آن قرار داده و با کمک دستمال حرارتش را کاهش دهید.

 نکاتی برای مهمان ها در پذیرایی رسمی

مهمان ها نیز سر میز، بهتر است دستمال را روی پای خود قرار دهند و از آن، تنها برای تمیز کردن دور دهانشان استفاده کنند نه پیشانی و صورت. تا زمانی که شما به عنوان میزبان شروع به صرف غذا نکرده اید، مهمان ها نیز نباید شروع کنند.

همچنین زمانی که غذای مهمان ها تمام شد و قصد داشتند میز را ترک کنند، میبایست دستمال را مرتب تا زده و در سمت راست خود روی میز قرار دهند. لازم است بگوییم چه میزبان هستید و چه میهمان، اگر غذایتان داغ است برای خنک کردن آن از فوت استفاده نکنید و صبر داشته باشید تا خنک شود.

ممکن است دستتان بخورد و چیزی روی میز یا شخص دیگری بریزید، تنها به یک عذر خواهی از میزبان یا مهمان که این اتفاق برایش افتاده، بسنده کنید و خودتان اقدام به تمیز کردن لباس شخص یا میز ننمایید. در انتهای غذا از میزبان تشکر کنید، حتی اگر غذا باب میل شما نبود، تنها از چیزی که خوشتان آمده تعریف نمایید.

 نحوه چیدمان میز برای سلف سرویس

همانطور که گفته شد، زمانی که تعداد مهمان های شما زیاد است و همگی آنها دور میز جا نمی­شوند، باید غذا را سلف سرویس یا به صورت بوفه سرو کنید. در این مورد رومیزی باید تا پایین میز بیاید. همچنین به تعداد همه مهمان ها بشقاب، قاشق و چنگال، دستمال و لیوان روی میز جداگانه ای قرار دهید. تمامی غذاها را روی میز شام بچینید و بهتر است نوشیدنی ها را میزبان یا افرادی که کمک میزبان هستند، به مهمان ها تعارف کنند.

هنگام سرو ایستاده برای مهمان ها باید دقت نمایید، که ظرف های غذا اگر تعدادشان کم است، در صورت خالی شدن سریع جایگزین داشته باشند تا مهمان ها با دیس های خالی غذا مواجه نشوند. همچنین در این نوع سرو غذا، میزبان باید بیشتر حواسش را صرف افرادی که مسن هستند و نمی­توانند برای خودشان غذا بکشند، بکنند.

در پایان

نکاتی را بیان کردیم که با رعایت آنها، می­توانید یک مهمانی ویژه برگزار کنید، مهمانی که هیچ کس تا مدت ها از یادش نرود. در واقع به قدری میزبانی شما عالی باشد که پس از آن، هر جا بروند از شما تعریف کنند. پس میزبان خوب بودن از جمله مهارت هایی است که  هر خانوم و آقایی به آن نیاز دارد. همچنین مهمان ها نیز باید مواردی را رعایت کنند که چند نمونه از آن را بیان کردیم. امیدواریم که با خواندن این مطلب توانسته باشید، به آنچه برای برگزاری یک پذیرایی رسمی مناسب می خواهید، دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناموجود

آبمیوه و پک میوه

آب هویج (۲۵۰سی‌سی)

۱۴,۰۰۰ تومان