میوه باکس
فروشگاه اینترنتی میوه خرد شده

بروزرسانی شده در تاریخ ۱۶ اردیبهشت

۱۰ میان وعده اشتها برانگیز و انرژی‌زا برای کودکان

آیا تا به حال انواع میان وعده‌ها که می‌تواند برای کودک‌تان مناسب باشد را لیست کرده‌اید و با حسرت آهی کشید‌ه‌اید یا آرزو کرده‌اید که کاش یکی از آن‌ها به ذائقه کودکتان خوش می‌آمد؟

درست کردن میان‌وعده آن چیزی است که کودکان از شما می‌خواهند و اگر در انجام این کار به خوبی عمل نکنید باید پذیرای عادات بد غذایی آن‌ها باشید.

ذائقه کودکان بنا بر دلایل مختلفی می‌تواند تغییر کند برای مثال یک بچه ۲ ساله با دیدن چیپس دست دوستش خیار را زمین می‌اندازد و به سراغ خوراکی دلچسبش می‌رود. مادرها مدام ناله می‌کنند که بچه‌های ما بد غذا هستند، همیشه هله هوله را بیشتر از غذا دوست دارند حتی تا جایی‌که دنبال یک دکتر تغذیه درست و حسابی برای کودکان‌شان می‌روند.

شاید هیچ مادری دنبال ریشه بدغذایی کودک خود که ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد، نباشد. اما سلامت روانی، جسمی و رشد کودک تا حدی حائز اهمیت است که پیدا کردن یک میان وعده سالم و خوشمزه برای کودکان ما را دست به قلم کرده است.

گاهی بی‌میلی غذا را به بدغذایی تعبیر می‌کنیم و تا حد ممکن سعی کنیم میان‌وعده‌ها را با شکل و شمایلی جذاب درست کنیم تا بتوانیم پای خوراکی‌های سالم را به وعده‌های روزانه کودک خود باز کنیم.

باز کردن اشتها کودکان با درست کردن میان وعده‌های جذاب و خوشمزه یک اقدام مثبت و حداقل کاری است که می‌توان برای کودکان خود انجام دهیم؛ هرچند ممکن است مشکلات روانشناختی و خانوادگی بیشترین تاثیر را در بدغذایی کودکان داشته باشد که اینجا قابل بحث نیست.

۱۰ میان وعده‌ کاربردی برای کودکان

۱٫     اسموتی‌های میوه‌ای

اسموتی یک نوشیدنی سرد با قوام و غلیظ است که با ترکیبی از سبزیجات خام، میوه‌ها، آجیل، شیر و بستنی درست می‌شود. این ترکیب می‌تواند بنا به انتخاب شما متقاوت باشد. غلظت و تنوع مواد مختلف در تهیه یک اسموتی، بمبی از انرژی خلق می‌کند که نه تنها کودک را سرحال می‌آورد بلکه باعث می‌شود از خوردن مواد غذایی‌های بدون ارزش غذایی امتناع کند.

اگر بتوانید این اسموتی خوشمزه را به‌عنوان یک عصرانه مقوی و سالم برای کودکتان در خانه تدارک ببینید، عالی می‌شود، زیرا اسموتی‌های آماده ممکن است خیلی شیرین باشند یا دارای مواد نگهدارنده‌ای باشند که به راحتی قابل تشخیص نباشد.

۲٫  باکس جذاب و خوش‌آّب و رنگ میوه‌ها

بهتر است با میوه شروع کنیم. میوه به‌عنوان یک میان‌وعده که معمولا بین صبحانه و ناهار سرو می‌شود از خوردن خیلی از خوراکی‌های ناسالمی که اشتها کاذب ایجاد می‌کنند، جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود کودک برای وعده ناهار اشتهای کافی را داشته باشد.

میوه به علت داشتن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و قند طبیعی می‌تواند انرژی کودک را در طول روز تامین کند و با ایجاد احساس سیری، به‌عنوان یکی از بهترین میان‌وعده‌ برای کودکان شناخته شود.

اما چطور کودک‌مان را به خوردن میوه تشویق کنیم تا سبک زندگی سالم را برایش مهیا کنیم؟ چیدمان و خلاقیت در میان‌وعده همیشه حرف اول را می‌زند.

موز، سیب، آناناس، هلو و توت فرنگی می‌تواند ترکیبی از انواع مزه‌های خوشمزه باشد که در غالب یک پک شیک و جذاب حس خوشایندی به کودک القا کند تا آن را به‌عنوان یک میان‌وعده هیجان‌انگیز و دلچسب انتخاب کند. شاید انجام این کار به‌طور روزانه برای مادران شاغل یا پرمشغله به هر دلیلی امکان‌پذیر نباشد و نهایتا با دادن یک نوع میوه به بچه اکتفا کنیم. اما حلاقیت در ارائه میوه حرف اول را برای تقویت استهای کودکان خود به میوه می‌زند. میوه باکس با یک میوه‌آرایی مقرون به صرفه در پک‌های زیبا و قابل حمل تهیه میان‌وعده برای کودکان را آسان‌تر از قبل کرده است.

میوه‌های خردشده در یک باکس جذاب و خوشمزه

 

۳٫  تخم مرغ

یکی دیگر از میان‌وعده‌های مناسب برای کودکان تخم‌مرغ است که حاوی پرتئین موردنیاز برای رشد جسمی کودک در سال‌های اولیه است. تخم مرغ با دارا بودن مواد مغذی مانند آهن، ویتامین D، ویتامین A، B12، فولات، ید و امگا ۳، نقش مهمی در رشد استخوان، ماهیچه و بافت کودکان دارد. بهتر است تخم مرغ را به‌صورت عسلی یا آبپز درست کنید و برای ایجاد طعمی مطبوع از فلفل قرمز، نمک و پنیر کم‌چرب و اندکی لیمو استفاده کنید. اگر به دنبال خلاقیت برای ایجاد حس علاقه‌مندی در کودکان خود هستید می‌توانید آن را با جعفری، خیارشور، گوجه یا خیار تزئین کنید.

این میان‌وعده را می‌توانید در نوبت عصر برای کودک خود آماده کنید تا از مصرف بی‌رویه سایر خوراکی‌ها در شب جلوگیری کنید.

Halves of hardboiled eggs on a plate​​​ foto

 

۴٫ ماست میوه‌ای

ماست‌های میوه‌ای یک میان‌وعده سبک و قابل دسترس برای والدینی است که به دنبال ایده‌های آسان و خوشمزه برای تغذیه کودکان خود هستند. اکثر بچه‌ها از این میان وعده به علت طعم دوست‌داشتنیش لذت می‌برند! خبر خوب این است که این ماست‌ها حاوی مقدار زیادی کلسیم، آنتی اکسیدان و ویتامین D هستند که مواد مغذی موردنیاز برای کودکان در حال رشد را تامین می‌کند. تنها نکته مهم برای استفاده از ماست میوه‌ای این است که باید دنبال برندهایی باشید که هیچ طعم یا رنگ مصنوعی ندارند و از حداقل مقدار شکر برای طعم دادن به آن استفاده می‌کنند.

Strawberry dessert in a clear bowl​​​ foto

۵٫ انواع حشکبار

آجیل منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد و عملکرد مغز کودکان در سنین پایین‌تر ضروری است. امگا ۳ موجود در آجیل به بهبود حافظه و تمرکز در کودکان کمک می‌کند. بار مغذی آجیل تا حدی است که از آن به‌عنوان یک میان‌وعده سیرکننده نام برده می‌شود. خشکبار می‌تواند با تنوع در طعم و اشکالش به کاهش گرسنگی کمک کرده و هوس کودکان را در پرخوری یا بی‌میلی کنترل کند.

تا جایی که می‌توانید از آجیل خام برای تهیه میان‌وعده‌ کودکان خود استفاده کنید و دقت کنید تا توانایی کودک خود را در تحمل بافت آجیل یا خشکبار در نظر بگیرید.

Kind met noten in handen, snack​​​ foto

۶٫  پاپ‌کورن خانگی

پاپ کورن یا ذرت یک غلات کامل و مغذی است که ‌مزه‌‌ جذاب و فراموش‌نشدنی آن می‌تواند نقش یک میان وعده سالم، طبیعی و خوشمزه را برای کودکان داشته باشد به شرطی‌که از حداقل روغن و نمک در تهیه آن استفاده شود. پاپ کورن سرشار از فیبر است و شکم کودکان شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. ذرت حاوی مقدار زیادی ویتامین B و سایر مواد معدنی ضروری است. همچنین به علت اینکه ذرت بیشتر از فیبر نامحلول تشکیل شده است، هضم آن به سادگی صورت می‌گیرد.

Toddler daughter watching making Popcorn​​​ foto

۷٫  نان پنیر و گردو

نان پنیر و گردو یا نان و پنیر و گوجه از میان‌‌وعده‌هایی است که از سالیان پیش تا به‌حال حتی جایگزین وعده غذایی نیز شده است. اگر پنیر این ترکیب به‌یادماندنی و نوستالژی تبریزی باشد نور علی نور می‌شود. کودکان نان پنیر وگردو را در وعده صبحانه یا عصرانه میل می‌کنند.

پروتئین، کلسیم و ویتامینA, D موجود در پنیر باعث می‌شود یک میان‌وعده سالم شناخته شود اما به‌دلیل قرارگیری پنیر در دسته لبنیات و طبع سردش بهتر است با گردو میل شود تا ترکیبی متعادل مزاجی ایجاد کند. استفاده از فلفل سیاه و چکاندن مقداری لیمو ترش روی پنیر می‌تواند طعم وسوسه‌کننده‌ای ایجاد کند.

خوردن پنیر با این ۲ ماده غذایی ممنوع! - تابناک | TABNAK

۸٫   شیر موز

شیرموز یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه کودکان است. از آنجایی که برخی منابع معتقدند کودکان بین ۲ تا ۸ سال باید روزانه ۲ فنجان شیر مصرف کنند. شیرموز می‌تواند بهانه خوبی برای عادت دادن کودک‌تان به استفاده از شیر در میان‌وعدعه‌هایش باشد. همچنین، با افزودن میوه‌های مختلف به شیرموز، می‌توانید این نوشیدنی را به یک میان‌وعده مغذی تبدیل کنید.

طرز تهیه شیر موز خانگی ساده خوشمزه | ایران کوک

۹٫   ساندویچ مرغ

ساندویچ مرغ بهتر از سوسیس،کالباس و الویه است. با توجه به راحت در دسترس قرار گرفتن انواع ساندویچ سرد در سوپر مارکت‌ها بیشتر پدر مادرهای پر مشغله‌ای که وقت و حوصله کافی برای تهیه یک میان‌وعده مناسب را ندارند، گاها به سوپر مارکت‌ها  برای تهیه تغذیه فرزندشان پناه می‌آورند تا انواع خوراکی‌های خوشمزه اما ناسالمی که می‌تواند کودک‌شان را بدغذا کند را به‌عنوان میان‌وعده تهیه کنند.

آبپز کردن مرغ معمولا زمان زیادی نمی‌گیرد. با استفاده از نان تست در کنار خیارشور، گوجه و زیتون می‌توانید یک ساندویچ مرغ خوشمزه برای کودک‌تان درست کنید. و نکته آخر اینکه سعی کنید تا حد امکان مرغ را سرخ نکنید و تنها با استفاده از ادویه‌های معطر آن را خوشمزه کنید.

۱۰٫  بستنی میوه‌ای خانگی

بستنی‌های میوه‌ای خانگی یا همان بستنی آلاسکاهای قدیمی می‌تواند میان‌وعده خوبی در فصل تابستان باشد. با اینکه بستنی جزو خوراکی‌های پرطرفدار و به شدت باب میل کودکان است. بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای خریداری آن‌ها از مغازه‌ها خودتان در خانه بستنی یخی با ترکیب میوه‌های یخ‌زده و آبمیوه درست کنید زیرا بستنی‌های غیرحانگی سرشار از طعم دهنده‌های مصنوعی و شکر تصفیه شده یا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که  به علت میل زیاد کودکان به آن‌ها می‌توانند برای سلامت کودکان مخرب باشند.

کلام آخر

سبک زندگی و مزاج تغذیه‌ای یک خانواده می‌تواند تاثیر بسزایی در خوراک و عادات غذایی فرزندانشان ایجاد کند. ۱۰ میان‌وعده معرفی‌شده برای کودکان، نه تنها راه‌حلی مطمئن برای دور نگه‌داشتن کودکان از بدخلقی و کم‌صبری است بلکه، منجر به جلوگیری از پرخوری در وعده‌های اصلی غذایی می‌شود. می‌توانید برای تمرین و از بین بردن عادات بد غذایی کودک خود تعدادی از این میان‌وعده‌ها را امتحان کنید.  تعادل در یک برنامه غذایی با استفاد از میان وعده‌های کم قند، چربی و نمک می‌تواند به‌مرور خلق‌وخوی کودک‌تان را بهتر کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بسته های اقتصادی

لیوان هندوانه (۱۶۰گرمی)

۲۲,۰۰۰ تومان