میوه باکس
فروشگاه اینترنتی میوه خرد شده

بروزرسانی شده در تاریخ ۱۶ اردیبهشت

میان‌وعده‌های سالم برای دانش‌‌آموزان

میان وعده‌های سالم برای دانش‌آموزان

پول تو جیبی محبت به فرزند دانش‌آموزتان برای تهیه میان وعده نیست، بلکه شانه‌خالی کردن از عهده‌دار بودن سبک غذایی سالم فرزندتان است.

وقتی صحبت از میان‌وعده‌های سالم برای دانش‌آموزان می‌شود، غرغر  خیلی از مادرها از بچه‌هایشان شروع می‌شود. یکی از مهمترین دلایل آن این است که درس و مدرسه نیاز به انرژی کافی برای تمرکز و یادگیری مطالب درسی را می‌طلبد که گاها میان‌وعده‌های مدرسه پاسحگوی آن نیستند. از این رو، دانش آموزان دوست دارند خوراکی‌های خوشمزه و باب‌میل‌شان را نوش جان کنند تا کمی دوپامین حاصل از تغذیه‌های موردعلاقه‌‌شان خستگی یا کسلی کلاس درس را از تن و ذهن‌شان دور کند.

نمی‌توان منکر لذت و طعم خوراکی‌های زنگ تفریح دانش‌آموزان شد. ساندویچ‌های خوشمزه‌، بیسکوییت، کیک و آبمیوه حتی بدمزه‌ترین‌‌شان در مدرسه خوشمزه به‌ نظر می‌رسد. از طرفی هم نمی‌توان منکر رشد و بلوغ دانش‌آموزان نیز شد. اینکه هر خوراکی که دم‌دستشان می‌آید را قلع و قمع کنند هم تاثیر بزرگی در عملکرد تحصلی‌شان خواهد داشت.

کاهش سطح انرژی، تمرکز و افت بهره هوشی دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی که باشند به عوامل زیادی بستگی دارد که ما تنها بحث تغذیه‌ای آن در این مقاله پیش می‌کشیم.

رشد تحصیلی، سلامت جسمی و روانی تا حدودی به داشتن یک سبک زندگی سالم وابسته است. ترویج آهسته این سبک زندگی می‌تواند مانع بروز بیماری‌هایی در بزرگسالی و کمبود مواد مغذی برای رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان شود.

۵ میان وعده سالم و خوشمزه برای دانش‌آموزان

برای انتخاب و تشویق به مصرف میان‌وعده‌های سالم و طبیعی برای دانش‌آموزان نیاز به کمی خلاقیت در ارائه میان‌وعده‌ها داریم تا فرهنگ استفاده از میان‌وعده‌های سالم  در بین محصلین رواج بهتری پیدا کند و از اضافه وزن و اختلال در یادگیری آن‌ها پیشگیری کند.

۱٫     کره بادام زمینی

کره‌ بادام زمینی یک میان‌وعده مقوی و حجیم از پیر تا جوان است که با ترکیب‌های محتلفی قابل استفاده است و می‌تواند جای یک میان‌وعده‌ای دوست‌داشتنی برای دانش‌آموزان را بگیرد، حتی ورزشکاران از این میان‌وعده جذاب برای کسب انرژی بیشتر و عملکرد بهتر در ورزش استفاده می‌کنند.

ترکیب آن با موز،خرما یا دسرهایی که برای فرزندتان درست می‌کنید، می‌تواند انرژی از دست رفته را بازیابی کند.

می‌توانید کره بادام زمینی را با نان تست، غلات پرک شده و میوه‌ها به ‌عنوان دسر یا با کیک خانگی برای دانش‌آموزان خود درست کنید. طعم و عطر این خوردنی خوشمزه، انرژی و قدرت بدنی و ذهنی دانش‌آموزان را فعال می‌کند تا یک زنگ تفریح لذیذ و دوست داشتنی را انتظار بکشند.

Here's why you should add peanut butter sandwiches in your diet - Times of  India

۲٫     انواع ساندویچ یا اسنک خانگی

دستگاه ساندویچ ساز، درست کردن و آماده سازی انواع ساندویچ را راحت و آسان کرده است تا جایی که با خریداری نان تست و انتخاب مواد ساندویچ می‌توانید یک ساندویچ خوشمزه و لذیذ را برای دانش‌آموزان فراهم کرد. کوکوسبزی، کتلت، املت، سینه مرغ، گوشت چرخ شده ، پوره سیب زمینی همراه جعفری و خیارشور و گوجه می‌تواند گزینه‌‌های مناسبی برای یک میان‌وعده سالم دانش‌آموزی باشد.

از طرفی دیگر، نان باگت همراه با کره، مربای خانگی، عسل  و پنیر، سبزی و گردو هم می‌تواند اشتهای بچه‌ها به خوردن میان‌عده‌های سالم را باز کند.

vrouw het houden van een stuk van volkoren sandwich bedekken haar ogen​​​ foto

 

۳٫     میوه و آبمیوه

خیلی از بچه‌ها با میوه رابطه خوبی ندارند. میوه منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و مواد شیمیایی گیاهی به نام فیتونوترینت‌ها است که به حفظ سلامتی آن‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند. به این دلیل بچه‌ها باید حداقل روزانه ۳ واحد میوه مصرف کنند تا تمامی مواد موردنیاز بدنشان تامین شود و درنهایت نتایج خوبی را در عملکرد تحصیلی و رفتاری‌شان شاهد باشیم.

می‌توانید بهانه‌های خوبی برای استفاده از میوه برای آن‌ها بتراشید. برای مثال با میوه خشک را در جیب‌های آن‌ها بریزید و آبمیوه‌های خانگی مانند آب هویج، آب پرتقال و آب سیب را در بطری‌های شیشه‌ای جذاب ریخته و به آن‌ها بدهید تا در زنگ تفریح استفاده کنند.

اگر دوست دارید فرزندتان از انواع میوه‌ها در مدرسه میل کند اما فضای کافی برای جای دادن چند مدل میوه در کیف را ندارد‌، یا فکر می‌کنید باید دنبال یک ایده جذاب برای تحریک میل فرزند خود به خوردن میوه باشید، میوه‌باکس کلید مشکل شماست. میوه‌باکس در یک لیوان محکم و زیبا انواع میوه‌های خردشده را قرار داده تا طعم میوه‌های مختلف را بچشید.

این سالاد میوه کار را برای همه ساده کرده است تا فرهنگ میوه خوردن به‌عنوان میان‌وعده برای خیلی از افراد درموقعیت‌های مختلف  از جمله دانش‌آموزان مهیا شود.

almas3

۴٫     آجیل و حشکبار

خشکبار همانند میوه از قدیم نقش موثری در ایجاد یک سبک زندگی سالم و دلپذیر برای دانش‌آموزان داشته و دارد. توت خشک، قیصی، نحودچی کشمش، مغز تخمه‌ها، برنجک، بادام زمینی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های مدرسه از زمان قدیم تا به امروز هستند.

بسیاری از ویتامین‌ها، پروتئین، منیزیم، پتاسیم، آهن، زینک، مس، ویتامین E موجود در خشکبار و آجیل می‌تواند انگیزه کافی برای ادامه دادن کلاس درس و مدرسه را در دانش‌آموزان ایجاد کند. آجیل همانند میوه به علت تنوع در مزه، رنگ و بو، می‌تواند باعث زیاده‌روی و چاقی شود. بنابراین، میزان مناسبی برای قرار دادن آن در کیف یا جیب فرزند خود درنظر بگیرد و تا جای ممکن از آجیل‌های کم‌نمک و خام برای میان‌وعده دانش‌آموزان خود خریداری کنید.

گردو، بادام، پسته، فندق، بادام زمینی، دانه سویا، نخودچی، گندمک، برنجک، ذرت بوداده، شاهدانه از محبوب‌ترین‌ها در یک ظرف آجیل هستند.

Walnoot op witte achtergrond isoleren​​​ foto

۵٫     محصولات لبنی

ویتامین D و کلسیم از مواد مغذی و مفید برای مبارزه با افسردگی، رشد و استجکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها بشمار می‌رود. آن‌قدر این ویتامین ضروری و موثر در سلامت و خلق و خوی دانش‌آموزان است که مدتی استفاده از شیر را در مدارس اجبار کردند. شیر به‌عنوان یک نوشیدنی در برنامه غذایی دانش‌آموزان می‌تواند تاثیر بسزایی در انجام درست و پر انرژی مسئولیت‌های محول شده به دانش‌آموزان داشته باشد اما خیلی از دانش‌آموزان طعم شیر را نمی‌پسندند. عسل،خرما، کاکائو، قهوه، پسته و موز می‌توانند طعم شیر را خوشایندتر کنند. بنابراین،برای بچه‌هایی که به شیر هیچ‌گونه تمایلی نشان نمی‌دهند، استفاده از افزودنی‌های ذکر شده می‌تواند مثل یک معجزه عمل کند.

 

Eiwit sport shake​​​ foto

چرا میوه به‌عنوان یک میان‌وعده سالم برای دانش‌آموزان اهمیت دارد؟

یک رژیم غذایی سالم و متعادل رشد مغز را بهبود می‌بخشد و خوردن مقدار متناسبی از میوه‌های محتلف و تازه، می‌تواند عملکرد دانش‌آموز شما را در مدرسه بهبود یا افزایش دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ که در مجله سلامت مدرسه صورت گرفت که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات را عامل موثر غذایی در کسب نمرات بالا برای دانش‌آموزان می‌داند. یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه است نیز قابلیت افزایش تمرکز کودک شما را در کلاس دارد تا بتواند مطالب بیشتر و جدیدی را یاد بگیرد و در عین‌حال همه آن‌ها را به خاطر بسپارد. (منبع: Health-Kids.com)

در آخر

این ۵ میان‌وعده سالم برای دانش‌آموزان زمینه‌‌ساز ترجیح تغذیه سالم و ایجاد یک سبک زندگی متعادل برای آن‌هاست. شکل‌گیری الگوی غذایی از این سنین ایجاد و با پیشرفت زمان تقویت می‌شود. بنابراین بهتر است با جای دادن این ۵ میان‌وعده در الگوی غذایی فرزند خود از سیری کاذب و پرخوری او جلوگیری کنید. در این‌صورت نه تنها از سلامت جسمی او مراقبت می‌کنید بلکه با اضافه کردن مواد مغذی بیشتر در میان‌وعده‌های دانش‌آموز خود، از عملکرد صحیح و کارآمد او در دوران تحصیل لذت خواهید برد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بسته های اقتصادی

لیوان هندوانه (۱۶۰گرمی)

۲۲,۰۰۰ تومان